Mida Mida
226
BLOG

Ważne słowa. Proste słowa

Mida Mida Rozmaitości Obserwuj notkę 6
Człowiek jest istotą stworzoną do komunikacji. Mamy specjalnie ukształtowany aparat mowy. Mamy ze sobą rozmawiać. To jest nam potrzebne, jak picie czy jedzenie. Mamy się komunikować.
 
A tak często okazuje się, że nie umiemy rozmawiać w ogóle. Mówimy, ale nikt nas nie słyszy. Mówimy, a nikt nie rozumie. Mówimy, a słowa się mieszają, rozmywają, tracą sens i znaczenie. Czasami nie wiadomo, po co właściwie mówimy...
 
***
 
Czemu nie zrobiłeś tego? Czemu cię nie było? Przecież ci mówiłam!- Nie wiesz tego? Pewnie wcale nie słuchałeś! A może tylko chciałam i miałam ci to powiedzieć, a zapomniałam...
 
Chciałam ci powiedzieć, ale nie słuchałeś! - Nie słuchałem... A  może mówiłaś, gdy byłem zapracowany i nieuważny. Nie poczekałaś, aż skończę to, co robię i skupię się na rozmowie z tobą. A gdy skończyłem swoją pracę, to ty byłaś zbyt zajęta, żeby znaleźć czas na rozmowę ze mną...
 
Faktycznie... Coś wspominałeś o tym... Wczoraj? Dwa dni temu?... Oj, nie pamiętam! - Może byłaś zbyt zajęta sobą i tysiącem swoich spraw, żeby słuchać innych.
 
***
 
Dlaczego nie umiemy rozmawiać? - 
Bo nie umiemy słuchać.
 
Chcemy ciągle mówić. Nadawać. Kto ma głos, ten ma władzę. Ma kontrolę nad informacją. Ja teraz coś oświadczam, głoszę i jestem przekonany, że wszyscy słuchają i się zgadzają. I wszystko zrobią, jak powiedziałem.
Ale oni nie słuchali.
Mówili coś innego w tym czasie.
 
***
 
Rozmowa to nie jest tylko nadawnie komunikatu i robienie chwili przerwy przed komunikatem następnym. Nie wystarczą też dwie strony, które mówią.
 
Żeby naprawdę rozmawiać, trzeba słuchać drugiej strony. Z uwagą. Najpierw – trzeba słuchać.
Dopiero potem trzeba zadawać pytania. Wynikające z zainteresowania drugą osobą i jej opowieścią.
A potem – trzeba milczeć. Trzeba zamilknąć w odpowiednim momencie.
 
W ostatniej kolejności należy mówić samemu. Ale żeby dobrze mówić, trzeba użyć dobrych słów.
 
Rozmowy są przecież bardzo różne, zależnie od sytuacji, okoliczności, rozmówców. Zdarzają się takie bardzo trudne, gdy należałoby coś powiedzieć, a nie wiadomo co...
To jest właśnie dobry moment na wypowiedzenie jednego z dobrych, ważnych, prostych słów. Tym właśnie słowom chcę poświęcić moje kolejne krótkie rozważania.
Te słowa to na przykład:
- przepraszam
- dziękuję
- proszę
- obiecuję
- ufam
- wierzę
- potrzebuję
 
Wielkie rzeczy mówi się najprostszymi słowami.
Mida
O mnie Mida

30-latka z rodziny wielodzietnej, z otwartym umysłem i sercem, magister Nauk o rodzinie z licencjatem z jęz. niemieckiego. Żona, matka córeczki. Mam stały światopogląd i konserwatywne zasady. Interesuję się pisaniem różnych dziwnych rzeczy, w tym pamiętnika, wierszy, piosenek i opowiadań; uwielbiam rysować i śpiewać. Od nostalgii ratuje mnie wrodzony rozsądek i poczucie humoru. Kontakt: na FB do wyszukania też pod nickiem by Katrine *** My jesteśmy prawdziwe damy, bo przy jedzeniu nie mlaskamy, grzecznie dygamy i się słuchamy mamy Nic nie wiemy, nic nie znamy za to ładnie wyglądamy Kiedy trzeba zrobić dyg My zrobimy go jak nikt Na sukienkach żadnej plamy Przy jedzeniu nie mlaskamy Dama z damą, ty i ja Mama z nas pociechę ma Dama mamie nie nakłamie Wierszyk powie, zna na pamięć Dama grzeczna jest jak nikt No i pięknie robi dyg *** Zielono mam w głowie i fiołki w niej kwitną Na klombach mych myśli sadzone za młodu Pod słońcem, co dało mi duszę błękitną I które mi świeci bez trosk i zachodu. Obnoszę po ludziach mój śmiech i bukiety Rozdaję wokoło i jestem radosną Wichurą zachwytu i szczęścia poety, Co zamiast człowiekiem, powinien być wiosną. (Kazimierz Wierzyński) *** Każdy twój wyrok przyjmę twardy Przed mocą twoją się ukorzę Ale chroń mnie Panie od pogardy Od nienawiści strzeż mnie Boże Wszak tyś jest niezmierzone dobro Którego nie wyrażą słowa Więc mnie od nienawiści obroń I od pogardy mnie zachowaj Co postanowisz niech się ziści Niechaj się wola twoja stanie Ale zbaw mnie od nienawiści Ocal mnie od pogardy Panie (N. Tenenbaum, J. Kaczmarski "Modlitwa o wschodzie słońca") *** Śnić sen, najpiękniejszy ze snów, Iść w bój, w imię cierpień i krzywd I nieść ciężar swój ponad siły, Iść tam, gdzie nie dotarłby nikt. To nic, że mocniejszy jest wróg, Że twierdz obległ setki i miast, Lecz bić, bić się aż do mogiły. Iść wciąż, aby sięgnąć do gwiazd To jest mój cel - dosięgnąć chcę gwiazd, Choć tak beznadziejnie daleki ich blask. By zdobyć swój cel i do piekła bym mógł Pod sztandarem swym iść, Gdyby chciał w tym dopomóc mi Bóg! Właśnie to posłannictwa jest sens, Więc ślubuję tu dziś Mężnym być i nie skalać się łzą, Gdy na śmierć przyjdzie iść. I nasz świat lepszy stanie się, niż Dawniej był, nim rycerski swój kask Wdział i ten, co ślubował niezłomnie Wciąż iść, aby sięgnąć do gwiazd! The Impossible Dream, Joe Darion THE VERY BEST OF Bajka. Co się wydarzyło pod sklepem z lampami - bajka dziewczynce Kasi i dżinie Flinie Coś głupiego (o studiach) - o wierze w siebie O III urodzinach Salonu24 Sierotka Mida na wakacjach - o wakacyjnych wojażach Bajka wakacyjna - o elfach Walcząc w słusznej sprawie - o moich poglądach Przypomina Ciebie mi... Część 5. Pola, las i droga Niejasne bajdurzenie o dorosłości Matura. Krótkie studium poznawcze Pasja odkrywania - wspomnienia z dzieciństwa Wierszyk. Dla odmiany - o królewnie Przypomina Ciebie mi... Część 4. Wiatr O moim pisaniu - właśnie Naiwna. Głupia - o zaufaniu Przypomina Ciebie mi... Część 2. Osiemnastka Przypomina Ciebie mi... Część 1. Dom. Rodzina Urok staroci - tylko koni żal... - o domu na wsi. Wspomnienia Dni Powstania - Warszawa 1944 - o wystawie Kraków inaczej - o wyprawie do Krakowa "Tam skarb Twój..." - o domu na wsi. Przyjazd Oto właśnie ta Noc - o Passze Historia pewnego cudu - o moich narodzinach Okruchy życia - o mnie Starsza Siostra - o siostrze :) Uwielbiam wiatr w każdej postaci - o wietrze. Wiersz Pamiętnik - po co to właściwie? - o pamiętniku Zagiąć psora - o nauczycielach Zwykła ludzka życzliwość - o ludziach

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości